Saftig parmesankyckling i ugnen

Idag skulle jag göra denna rätt, men upptäckte att jag inte hade allt hemma. Svartpeppar saknades och likaså örtsaltet.

Orkade inte springa och köpa detta så det fick bli en annan lösning här hemma.
Salt går igentligen inte lösas på så många sätt men har ett Gralic & Red Pepper salt hemma så det blev att jag tog detta.
















Istället för svart peppar fick det bli pepparkrydda som innehåller svartpeppar.
Man skall toppa med färsk basilika  men det är lite svårt när man skall ha det i matlådor och fryser in det. Så jag tog torkad basilika istället i själva rätten.
Allt gick väl inte som jag hade tänkt det, tog förstor gratäng form m.m.
Jag skall göra denna rätt någongång med Svartpeppar och örtsalt, för nu fick jag en helt annan smak på den, som funkade också.

Jag valde att strimla kycklingen för jag tycker det är lättare att dela upp det i matlådor, sen äter jag efter Viktväktarna och då är det också lättare för mig att se till att det blir rätt mängd på maten. Men vet andra som har gjort detta recept och tycker den är väldigt god.

Saftig parmesankyckling i ugnen

6 portioner
5 ProPoints/port

625 g kycklingfilé
1 stor gul lök eller två mindre (eller 2-3 finhackade vitlöksklyftor
1½ dl grovriven parmesan
3 dl mat extra, 4%
1/2 kruka färsk basilika, strimlade blad
örtsalt
svartpeppar
1 tsk olja

Skiva löken eller finhacka vitlök och stek gyllene i olja. Ställ åt sidan.
Skölj, ansa och torka kycklingfiléerna. Lägg dem på rad i en smord ugnsform. Smaksätt med örtsalt och svartpeppar.
Blanda grädde och parmesan i en skål. Skeda upp och fördela jämnt på kycklingfiléerna.
Ställ in i ugnen på 200 grader i ungefär 25 minuter tills ytan fått fin färg och kycklingen är klar.
Ta ut och strö över strimlad basilika.

Servera med kokt ris eller pasta och någon grönsak.
















Riven parmesan... mums
















Här hade jag stekt till kycklingen lite med lök och kryddor. Man skall inte behöva steka innan men jag är lite nojig med det att inte veta om kycklingen är klar när den är i ugnen. Så jag stekte till den innan och det funkade perfekt för min del.
















Sen blandade jag ner grädden i parmesanen och rörde om det.


















Det var här jag upptäckte att jag hade en för stor form, för jag kände att det var precis som blandningen täckte all kyckling. Sen var det bara att stoppa in det i ugnen på 200 grader i 25 minuter. (beror på vilken ung man har, jag behövde 25 minuter för att den skulle få färg)
















Klar att ätas...
Jag serverade med pasta man kan även ha ris till. Givetvis en god sallad också.
















Ser mycket ut på tallriken men jag äter på en assiett där av ser det ut så... jag gillar inte att blanda sallad med mat så då passar det bra och man tar salladen i en liten skål bredvid.

Idag är tallrikar så stora att de inte får plats i diskmaskinen utan man får ställa dem på kanterna, så därför blir det lättare att äta på assietter... någon som vet vart man kan få tag på mindre tallrikar så säg gärna till...
Om ni tycker pastan ser konstig ut så är den så knottrig, det var en pasta jag köpte på det Italienska marknaden.

Maten var god, testa gärna receptet.

Kommentarer

Populära inlägg